7 tips voor een vlottere ochtendspits

29-08-2020 - Kelly Eeckhaut

Waar vrijheid en nonchalance gewoonlijk hoogtij vieren tijdens de vakantiemaanden, moet aan de start van een nieuw schooljaar net de routine opnieuw gevonden worden. Iedereen moet terug op tijd de deur uit, liefst met een volle maag. Hoe kun je de ochtendspits wat vlotter laten verlopen? 7 tips op een rijtje! 

1. Gij zult stoppen met snoozen

Ja echt, stop er gewoon mee. Zet je wekker en stap uit je bed zodra hij afgaat. Je kunt zelfs eens proberen om hem een kwartier of een half uur eerder te laten aflopen, om wat voorsprong te nemen. Probeer de kinderen die hun eigen wekker zetten ook te overtuigen van de voordelen van niet snoozen. Enneuh, kruip op tijd in bed.  

2. Gij zult samen brainstormen over een goeie routine

‘t Is echt niet plezant om elke ochtend (en avond) opnieuw alles te moeten herhalen. Noch voor jou, noch voor de kinderen. Gezaag op repeat - nee dankjewel. Maak wel duidelijke regels op voorhand. Stippel een routine uit die voor iedereen werkt. Betrek de kinderen erbij, want het is fijner om aan iets mee te werken als je je erbij betrokken voelt, nietwaar? Voor kleinere kinderen bieden voorspelbaarheid en structuur de nodige houvast - nog noodzakelijker in crazy corona times, me dunkt.  

3. Gij zult gezelligheid incalculeren

Een routine vastleggen, dat wil niet zeggen dat je alleen moet focussen op de ‘moetjes’. Er horen ook ‘moogjes’ in. Maak je het graag nog wat gezellig voor jullie naar school en werk vertrekken? Niets mis mee, maar neem daar dan écht de tijd voor. Plan het in en hou de klok in het oog zodat je niet alsnog moet rushen.

4. Gij zult ‘s avonds ook al efkes het hoofd erbij houden

Je kunt al kleding klaarleggen om ‘s ochtends geen beslissingen te moeten maken met een slaperig hoofd. De boekentas(sen) klaarzetten is ook een optie, en moesten er nog andere spullen mee naar school? Met een handige maandkalender bewaar je het overzicht van wie wanneer zwemles heeft en wiens knutselgerief op dinsdagavond best al klaar moet staan om het woensdagochtend niet te vergeten

5. Gij zult ontbijten

‘s Morgens drukte en gedoe aan de ontbijttafel? Check hoe dat precies komt en zoek een oplossing voor de hindernissen. Moeilijke eters in huis? Misschien is het een idee om samen te beslissen over het ontbijt - de avond voordien dan, of zelfs op zondag of een ander rustig moment voor de hele week. Inspiratie voor gezonde ontbijtjes vind je hier. Je kunt eventueel zelfs de ontbijttafel de avond voordien maken. How organized! 

6. Gij zult de lunch voorbereiden

De lunch van de kinderen (of ze kunnen het zelf vanaf een zekere leeftijd) en die voor jezelf kun je de avond voordien misschien al voorbereiden om in de ochtend paniekskes te vermijden. En zo heb je ook een paar keer per week een ontspannen momentje in de avondspits. Als je graag kokkerelt, natuurlijk.

7. Gij zult voldoende chillen

Hoe zal ik het zeggen? Misschien gewoon dit: hou het aangenaam. De ochtendspits is ook maar gewoon deel van het leven. Stress en haast stralen af op kinderen (en op je partner, en op jezelf) - en je wilt toch niet de ouder zijn die van ‘s morgens vroeg gestrest rondloopt? Je kunt elke dag opstaan en ertegen vechten (en misschien tegelijk ook wat met elkaar vechten) of je kunt het zo aangenaam mogelijk proberen te maken. Zet jullie favoriete muziek op, geef elkaar aandacht, doe eens onnozel, vertel elkaar de beste goeie mop of iets wat je de dag voordien heeft doen (glim)lachen, luister naar elkaar. Chill.

 

Kelly Eeckhaut

Kelly Eeckhaut (la merlette blanche)

Kelly schrijft op haar blog over groen doen, leven en eten - met een serieuze vleug zelfmakerij. Ze schreef ook het originele upcycling-doe-het-zelfboek Art d'Eco.

http://mavieenvert.be

Recente blogposts

Kudzutest: EcoEgg

Ons testpanel onderwierp de EcoEgg wasbal aan een uitgebreide test. Hier kun je hun bevindingen terugvinden. Wat blijkt? Het gebruik van de EcoEgg is een eitje!

Meer lezen

Zelf notenmelk maken: mix it up met de notenmelkzak

Waarom zelf notenmelk maken als er tegenwoordig zo veel soorten notenmelk in de rekken staan? Misschien wil je zero/low waste gaan. Way to go! Of misschien experimenteer je gewoon graag in de keuken en wil je je eigen perfecte recept voor notenmelk vinden. Welke reden je ook hebt: begin die noten maar te melken!

Meer lezen

Zero Waste Menstrueren

Hoewel menstrueren vandaag vaak als een last en iets vies wordt beschouwd en ervaren, werd het in andere tijden en culturen net als een krachtige periode beleefd, een tijd van contemplatie, loslaten en creatie. En werkelijk, zero waste menstrueren helpt je het natuurlijke contact met je lichaam en je cyclus te herstellen en herbeleven. Daarnaast veroorzaken omdat wij, vrouwen die menstrueren, met ons allen een gigantische afvalberg. Weg daarmee toch!?

De overstap naar wasbaar lijkt niet altijd gemakkelijk of vanzelfsprekend. Toch zijn er meer en meer vrouwen die eens ze de overstap waagden niet meer terug willen. Het is niet alleen milieuvriendelijker maar wasbaar biedt gewoonweg meer comfort.

Meer lezen
Bancontact / Mister Cash ideal Visa Mastercard American Express overschrijving EcoCheques