7 tips voor een vlottere ochtendspits

29-08-2020 - Kelly Eeckhaut

Waar vrijheid en nonchalance gewoonlijk hoogtij vieren tijdens de vakantiemaanden, moet aan de start van een nieuw schooljaar net de routine opnieuw gevonden worden. Iedereen moet terug op tijd de deur uit, liefst met een volle maag. Hoe kun je de ochtendspits wat vlotter laten verlopen? 7 tips op een rijtje! 

1. Gij zult stoppen met snoozen

Ja echt, stop er gewoon mee. Zet je wekker en stap uit je bed zodra hij afgaat. Je kunt zelfs eens proberen om hem een kwartier of een half uur eerder te laten aflopen, om wat voorsprong te nemen. Probeer de kinderen die hun eigen wekker zetten ook te overtuigen van de voordelen van niet snoozen. Enneuh, kruip op tijd in bed.  

2. Gij zult samen brainstormen over een goeie routine

‘t Is echt niet plezant om elke ochtend (en avond) opnieuw alles te moeten herhalen. Noch voor jou, noch voor de kinderen. Gezaag op repeat - nee dankjewel. Maak wel duidelijke regels op voorhand. Stippel een routine uit die voor iedereen werkt. Betrek de kinderen erbij, want het is fijner om aan iets mee te werken als je je erbij betrokken voelt, nietwaar? Voor kleinere kinderen bieden voorspelbaarheid en structuur de nodige houvast - nog noodzakelijker in crazy corona times, me dunkt.  

3. Gij zult gezelligheid incalculeren

Een routine vastleggen, dat wil niet zeggen dat je alleen moet focussen op de ‘moetjes’. Er horen ook ‘moogjes’ in. Maak je het graag nog wat gezellig voor jullie naar school en werk vertrekken? Niets mis mee, maar neem daar dan écht de tijd voor. Plan het in en hou de klok in het oog zodat je niet alsnog moet rushen.

4. Gij zult ‘s avonds ook al efkes het hoofd erbij houden

Je kunt al kleding klaarleggen om ‘s ochtends geen beslissingen te moeten maken met een slaperig hoofd. De boekentas(sen) klaarzetten is ook een optie, en moesten er nog andere spullen mee naar school? Met een handige maandkalender bewaar je het overzicht van wie wanneer zwemles heeft en wiens knutselgerief op dinsdagavond best al klaar moet staan om het woensdagochtend niet te vergeten

5. Gij zult ontbijten

‘s Morgens drukte en gedoe aan de ontbijttafel? Check hoe dat precies komt en zoek een oplossing voor de hindernissen. Moeilijke eters in huis? Misschien is het een idee om samen te beslissen over het ontbijt - de avond voordien dan, of zelfs op zondag of een ander rustig moment voor de hele week. Inspiratie voor gezonde ontbijtjes vind je hier. Je kunt eventueel zelfs de ontbijttafel de avond voordien maken. How organized! 

6. Gij zult de lunch voorbereiden

De lunch van de kinderen (of ze kunnen het zelf vanaf een zekere leeftijd) en die voor jezelf kun je de avond voordien misschien al voorbereiden om in de ochtend paniekskes te vermijden. En zo heb je ook een paar keer per week een ontspannen momentje in de avondspits. Als je graag kokkerelt, natuurlijk.

7. Gij zult voldoende chillen

Hoe zal ik het zeggen? Misschien gewoon dit: hou het aangenaam. De ochtendspits is ook maar gewoon deel van het leven. Stress en haast stralen af op kinderen (en op je partner, en op jezelf) - en je wilt toch niet de ouder zijn die van ‘s morgens vroeg gestrest rondloopt? Je kunt elke dag opstaan en ertegen vechten (en misschien tegelijk ook wat met elkaar vechten) of je kunt het zo aangenaam mogelijk proberen te maken. Zet jullie favoriete muziek op, geef elkaar aandacht, doe eens onnozel, vertel elkaar de beste goeie mop of iets wat je de dag voordien heeft doen (glim)lachen, luister naar elkaar. Chill.

 

Kelly Eeckhaut

Kelly Eeckhaut (la merlette blanche)

Kelly schrijft op haar blog over groen doen, leven en eten - met een serieuze vleug zelfmakerij. Ze schreef ook het originele upcycling-doe-het-zelfboek Art d'Eco.

http://mavieenvert.be

Recente blogposts

Kudzu zoekt collega's!

Kudzu zoekt twee nieuwe collega's!

- Medewerker Communicatie
- Orderpicker/Magazijnier

Meer lezen

Duurzaam & prijsbewust terug naar school

Schoolboeken, een computer, allerlei nieuwe spullen - bij 1 september hoort een zeker prijskaartje. ‘Gewone’ schoolspullen halen al een zekere hap uit het budget, maar wil je die spullen vervangen door of aanvullen met ecologische spullen, dan kan die hap al snel nog groter worden. Of dat denk je misschien, want ‘groen is duur’, wordt gefluisterd. Wel, dat hoeft niet per se zo te zijn. 

Meer lezen

7 tips om veilig naar school te fietsen of wandelen

Te voet of met de fiets naar school: als je deze blog leest, ben je wellicht al voldoende overtuigd van het waarom achter zo’n beslissing. Het zijn - logischerwijze - de milieuvriendelijkste manieren om woon-schoolverkeer af te leggen. Weten we allemaal. En het is ook nog eens gezonder: het lichaam houdt van beweging én fietsen of wandelen is een goeie start van de dag, ook voor het hoofd, hoe oud je ook bent. Maar de veiligheid. Nu ja, de onveiligheid. Dat gevoel overheerst bij veel ouders, en begrijpelijk ook wel. Wil je toch echt wel de overschakeling maken van auto naar fiets, al was het maar voor een dag per week? Dan zijn deze tips voor jou.

Meer lezen
Bancontact / Mister Cash ideal Visa Mastercard American Express overschrijving EcoCheques