Waarom De Luie Vegetariër zo vreselijk graag linzen verslindt (en dit boek dus werkelijk fantastisch vindt!)

06-02-2017 - Ann Welvaert

Ik verslikte me laatst bijna in mijn smakelijke bonenchili, toen ik in een krantenartikel over broeikasgassen plots op deze niet zo smakelijke stelling botste.

"Vegetariërs laten meer en stinkendere winden dan vleeseters."

Even sloeg de schrik me om het hart. Straks gaat het Instituut voor Landbouw (ILVO), dat de methaanuitstoot van boerende runderen minutieus in kaart probeert te brengen, mij nog opsluiten in een van haar zes hoogtechnologische ‘gasuitwisselingskamers’!

Voor exacte gasmetingen, gekoppeld aan een of ander langlopend voederexperiment.

Want laten we eerlijk wezen.

Het is natuurlijk wél een waarheid als een koe: wie regelmatig flinke hoeveelheden peulvruchten verslindt, produceert al eens een sterke wervelwind.

Bijna had ik dat aanlokkelijke kookboek gewijd aan bonen, kikkererwten, linzen en andere plantaardige eiwitten dus schuldbewust aan de kant gezwierd.

Tot ik eindelijk terug mijn gezond verstand herwon, en er nog eens heel geduldig het deskundige advies van de Hoge Gezondheidsraad en de VN op na las.

Slotconclusie?

Peulvruchten zijn een zegen voor lichaam en planeet.

Ze zijn caloriearm, ontzettend rijk aan eiwitten en vezels, hebben een zeer geringe ecologisch voetafdruk én verrijken de bodem waarin ze gekweekt worden.

Superfood dus.

Dat op de koop toe ook nog eens spotgoedkoop is.

De volgende middag zette ik dus onverwijld koers naar bladzijde 74 uit het kookboek 'Power Bonen, Kikkererwten, Kiemen en andere 100% plantaardige eiwitten'.

Om een dik half uur later boven deze dampende kom milieuvriendelijke fastfood  te zitten zwijmelen: linzenrijst op Indiase wijze.

Met uitzicht op mijn oven, waarin heel lieflijk deze lichtgroene linzenpaté stond te smeulen. Want tijdens het bereiden van bovengenoemd Indisch godenmaal had ik natuurlijk met opzet heel hard met mijn linzenzak geschud, zodat ik met de overschot (én die preistengel uit mijn groentepakket) ook nog snel-snel wat charcuterie voor op de boterham fabriceren kon.

Recept Indische linzenrijst

Ik ben zelden kwistig met zuren, maar deze keer volgde ik het recept uit het boek 'Power Bonen, Kikkererwten, Kiemen en andere 100% plantaardige eiwitten’ quasi tot op de letter: ik perste heel gedwee twee imposante citroenen uit. Ik zou iedereen aanraden om dat ook te doen. Want dat citroensap dient niet enkel voor de smaak, zo stond naast het recept netjes uitgelegd. Het zit ook barstensvol vitamine C, wat de opname van het ijzer uit de linzen ten goede komt. Wat me meteen bij dé grote meerwaarde van dit kookboek brengt: elk recept is in samenspraak met een arts perfect volwaardig samengesteld, zodat je ook als vegetariër alle stofjes binnenkrijgt die je nodig hebt.

Nodig:

  • 120 g koraallinzen (of meer, als je nog linzenpaté wil maken)
  • 170 g basmatirijst
  • 1 cm verse gemberwortel, geschild en geraspt
  • stukje verse geelwortel, geschild en geraspt (of 2 tl gemalen kurkuma)
  • 1 ui, fijngesnipperd
  • 1 teentje knoflook, fijngehakt
  • 2 tomaten of groenten naar keuze, in stukjes (ik stopte er een pastinaak in en een handvol kerstomaatjes, omdat mijn kinderen alles mét tomaat automatisch vele malen lekkerder vinden dan hetzelfde zonder tomaat)
  • 1 el olijfolie
  • 1 el mosterdzaad (had ik niet, dus lepelde ik er een klein beetje van mijn goeie mosterd in)
  • sap van 2 citroenen
  • bosje koriander (liet ik zelf achterwege)

Zo maak je het klaar:

Kook de linzen en de rijst in twee aparte potten gaar, zoals aangegeven op de verpakking. 

Verhit de olie in een stoofpan en bak er de gember, kurkuma, ui en knoflook gedurende vijf minuten in aan. 

Voeg het mosterdzaad toe en bak gedurende 5 minuten mee op een middelhoog vuur (of een laag vuur, als je net zoals ik gebruik maakt van een supergeleidende energiezuinige email kookpot).

Voeg de fijngesneden groenten en het citroensap toe en laat nog ongeveer 10 minuten rustig pruttelen (of langer, als je net zoals ik met groenten werkt die iets meer gaartijd nodig hebben).

Schep de linzen en de rijst door het groentemengsel, roer goed om en strooi er desgewenst een royale hoeveelheid koriander over.

Linzenpaté

Het recept voor de linzenpaté haalde ik uit het boekje ‘Ecosmos, beleg je broodje in stijl’, dat bulkt van de snelle en gezonde plantaardige broodbelegrecepten. 

Het oorspronkelijke recept adviseert het gebruik van bruine, gele of groene gedroogde linzen. Dat is waarschijnlijk geen slecht plan, aangezien mijn rode linzen tijdens het koken een beetje papperig werden. Maar goed, ik stopte mijn iets te papperige paté een beetje langer in de oven, en dat kwam ook helemaal goed.

Alleen als je het erg belangrijk vindt dat je paté er een beetje uitziet zoals echte vleespaté– onappetijtelijk grijsgrauw dus – zou ik je afraden om met rode linzen te werken: mijn paté kleurde gracieus frisgroen!

Het supereenvoudige basisrecept?

Stoof 1 fijngesnipperde preistengel en 3 fijngesnipperde looktenen aan in wat olijfolie. Schep er 100 g gekookte linzen bij. Mix alles goed smeuïg en breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat. Smeer het mengsel zo op je boterhammen, of bak het nog even gedurende minstens 20 minuten in een oven op 180°C.  

Het onverbiddelijke eindverdict?

Ook mijn vleesverslaafde man en kinderen hebben met veel smaak van deze Indische rijst en linzenpaté gesmuld. Een tip wel: maak die linzenpaté minstens in viervoud klaar. Diezelfde avond al was mijn potje tot op de bodem kaal gekrabd! Of die paté nu wel of niet in de oven moet, daar zijn we nog niet helemaal aan uit. We vonden zowel de ongebakken als de gebakken versie erg lekker. Mijn voorlopig advies: pak het lekker energiezuinig aan, en stop de paté enkel in de oven als je hem meteen warm (als gehaktbrood) verorberen wil. 

Ah ja, omdat de vraag waarschijnlijk toch al op uw lippen brandt. Neen, wij hebben het milieu geen schade berokkend: ondanks twee opeenvolgende peulvruchtrijke maaltijden bleef het hier ten huize De Luie Vegetariër zalig windstil.  

Wat natuurlijk niet volledig aan onze goede genen toe te schrijven valt: van alle peulvruchten brengen linzen veruit de minste darmdeining teweeg!

Ann Welvaert

Ann Welvaert (De Luie Vegetariër)

Ann Welvaert, alias De Luie Vegetariër, schrijft op haar blog over haar vegetarische avonturen. Haar missie is vegetarische gerechten koken die niet alleen haarzelf, maar vooral ook haar vleesverslaafde echtgenoot en kinderen bekoren.

http://deluievegetarier.com

Recente blogposts

6 tips voor 6 december, of een groots Sintfeest met kleine voetafdruk

Hij komt. Dat lijkt vast te staan. Je hoort het aan de manier waarop deze zin de komende weken veelvuldig zal worden uitgesproken en zelfs gezongen. Dat zie je aan de grote letters waarmee de zin in menig winkel wordt geblokletterd: HIJ KOMT! En iedereen weet over wie het gaat. De Sint, natuurlijk.

Meer lezen

Kleimasker zelf maken

Een kleimasker zelf maken doe je in minder dan vijf minuten. Maar je geniet er wel nog dagen van! Kies de beste natuurlijke ingrediënten en verwen jezelf. 

Meer lezen

Je toilet schoonmaken: azijn, natriumbicarbonaat en af en toe een toiletbommetje

Wil je je toilet schoonmaken op een milieuvriendelijke manier? Doe het met azijn en natriumbicarbonaat en af en toe een … toiletbommetje!

Meer lezen
Bancontact / Mister Cash ideal Visa Mastercard American Express overschrijving EcoCheques